fructose-intolerantie

Fructose-intolerantie: wat is het, symptomen en wat kun je doen?

Wat is een fructose-intolerantie?

Fructose is een suiker die je vindt in fruit, sommige groenten en honing. Ook kom je het tegen in gewone suiker (pakken suiker, suikerklontjes etc.) en in glucosefructosestroop. Niet iedereen heeft last van het eten of drinken van fructose. Je krijgt er alleen last van als je lichaam de fructose niet goed absorbeert.

Fructose wordt geabsorbeerd in de dunne darm. Wanneer je een fructose intolerantie hebt, kan je lichaam niet meer dan 25 gram fructose per maaltijd absorberen. Zelfs mensen zonder fructose-intolerantie kunnen maar 25-50 gram fructose per maaltijd absorberen. Als je meer fructose binnenkrijgt dan je lichaam kan absorberen veroorzaakt dit problemen in je darmen. Je kunt deze reactie meten met een ademtest.

Als de fructose achterblijft in je lichaam zou je verwachten dat het er vanzelf weer een keer uit komt. Dat klopt, maar fructose die in je buik blijft zitten, veroorzaakt twee vervelende problemen:

De fructose die overblijft, trekt water aan. Hierdoor kun je diarree krijgen. Dit verschijnsel verklaart ook waarom mensen met obstipatie vaak wordt aangeraden om pruimen te eten: de hoge fructosewaarde van pruimen trekt water aan in de darmen waardoor mensen met obstipatie makkelijker naar het toilet klunnen.

De fructose vormt voeding voor je darmflora. Zodra je darmflora de fructose gaat ‘opeten’ veroorzaakt dit gasvorming en een opgeblazen gevoel.

Je kunt Lutomerase capsules nemen als je fructose wilt eten zonder klachten te krijgen

Wat zijn de symptomen van fructose-intolerantie?

Als je een fructose-intolerantie hebt, dan kan het zijn dat je last heb van onderstaande klachten:

  • Een opgeblazen gevoel
  • Diarree of juist constipatie
  • Winderigheid
  • Buikpijn
  • Braken (als je erg veel fructose hebt gegeten/gedronken)
  • Vermoeidheid

Wat kun je beter niet eten als je vermoedt dat je een fructose-intolerantie hebt?

Mensen met een fructose-intolerantie kunnen het beste geen producten met een hoge hoeveelheid fructose eten. Hier kun je denken aan:

  • Fruitsappen
  • Appels
  • Watermeloen
  • Asperges
  • Erwten
  • Courgette

Dingen die je zou kunnen proberen, maar die lichte klachten kunnen veroorzaken, zijn:

  • Bosbessen
  • Wortels
  • Avocados
  • Groene bonen
  • Sla
  • Bananen
  • Aardbeien

Lees labels van voedingsmiddelen in de supermarkt goed en laat het product staan als het de volgende ingrediënten bevat:

  • Glucosefructosestroop
  • Honing
  • Agave siroop
  • Fructose
  • Maple siroop
  • Palm of kokossuiker

Toch fructose eten?

Ga je uit eten of heb je een keer zin om toch fructose te eten zonder last van je buik te krijgen? Dat kan. Er is een nieuw middel op de markt: Lutomerase.

Lutomerase

Lutomerase helpt bij fructose-intolerantie

Bij Disolut

Last van een fructose-intolerantie maar wil je toch fructose nuttigen? Dit kan met lutomerase.

  • 1 tot 3 capsules innemen voor de maaltijd
  • Geschikt voor vegetariërs
  • Verkrijgbaar in een verpakking met 36 of 108 capsules

Bekijk Product

Geschreven door
Meer van Stephanie

Review: Brita Navelia

Je hebt er deze zomer waarschijnlijk heel veel van gedronken: water! In...
Lees meer

1 Comment

  • Dit middel lutomerase is dat wetenschappelijk bewezen dat dit de fruitsuikers fructose afbreekt waarom weten en kennen de mdl artsen dit dan niet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *